Drony – niebawem nieodłączny element krajobrazu miejskiego?

Drony – niebawem nieodłączny element krajobrazu miejskiego?

Drony – niebawem nieodłączny element krajobrazu miejskiego? 1024 554 admin

Filmy i książki Sci-Fi z XX w. i początku XXI rozpalały wyobraźnie wielu odbiorców latami.
Teraz okazuje się, że to co można niegdyś było nazwać mrzonką twórców filmów, literatury stało się naszą rzeczywistością – np. przesuwne drzwi otwierane na czujnik ruchu, lasery czy… autonomiczne pojazdy. Właśnie o bezzałogowcach jest ten artykuł. Dowiesz się z niego jak tzw. drony stały się narzędziem w wielu dziedzinach, sposobem na rekreację, co Brodnica ma wspólnego z „dronami” (a ma wiele) i jak stać się częścią świata pojazdów bezzałogowych i autonomicznych.

Czym jest dron?

Od początku! Dla jasności nie wszystko co lata, jeździ i pływa bez człowieka na pokładzie można technicznie rzecz biorąc nazwać dronem. Nie bez powodu we wstępie użyto dwóch pojęć – pojazd bezzałogowy i pojazd autonomiczny.
Ten pierwszy to właśnie urządzenie przemieszczające się bez człowieka na pokładzie, sterowane zdalnie, np. radiowo.
Pojazd autonomiczny, czyli podejmujący w pewnym zakresie samodzielne decyzje na podstawie zmiennych jak np. przeszkoda, warunki atmosferyczne możemy nazwać dronem – ale to tak fachowo mówiąc, generalnie potocznie przyjęło się, że np. ten latający nam nad głową wirnikowiec bez załogi to dron.
Podsumowując, żeby trochę bardziej namieszać bezzałogowiec zdalnie sterowany to nie dron, ale dron też jest bezzałogowcem.

Ciekawostka – za jako pierwsze bezzałogowce możemy uznać po prostu aerostaty, czyli balony, które mogły być wykorzystywane np. do transportu ładunków wybuchowych (co jak czasami się okazywało gdy wiatr zawiał niepomyślnie bronią obusieczną).

Technologie bezzałogowe dziś

Tak jak wiele technologii tak i technologie dronowe trafiły do powszechnego użytku głównie z wojska, które chciało zminimalizować ryzyko utraty zasobów ludzkich i podjęły trud opracowania rozwiązań, pozwolą bez fizycznego udziału człowieka na pokładzie realizować misje np. ofensywne czy rozpoznawcze.
I teraz właśnie musimy spojrzeć na drony jako na platformy transportowe do których montuje się różnego rodzaju osprzęt – kamery, aparaturę pomiarową, czy broń. Pozwalają one w wielu branżach dotrzeć do miejsc trudno dostępnych człowiekowi i zbierać potrzebne dane. W przypadku pojazdów latających jest to szybsze, tańsze i bezpieczniejsze niż w przypadku tradycyjnej formy realizacji dotychczas zadań, które realizowało samoloty i helikoptery.
Dla przykładu weźmy ujęcia lotnicze, które na potrzeby tworzenia filmów czy też oględzin miejsc prac archeologicznych wymagały angażowania znacznie cięższego sprzętu wraz z zespołem pilotów i operatorów, a teraz wystarczy platforma bezzałogowa, której koszt zakupu jest znacznie niższy niż helikoptera czy takiej usługi.
Dzięki temu bezzałogowce są wykorzystywane obecnie w ratownictwie, inspekcjach inwestycji budowlanych, infrastruktury energetycznej, precyzyjnym rolnictwie, w miastach do monitoringu, a nawet w transporcie przesyłek lekkich. Nawet w Polsce prowadzone były pilotaże transportu próbek medycznych do szpitala w Warszawie, czy przesyłki zamówienie ze sklepu Decathlon do klienta.

Im więcej zastosowań i im bardziej ta technologia jest dostępna tym eksploatacja przestrzeni powietrznej jest intensywniejsza. W Polsce już w 2019 r. szacowało się, że w użyciu jest ok. 100 tys. bezzałogowców. Ta liczba konsekwentnie rośnie zarówno przez większe wykorzystanie bezzałogowców zarówno do celów specjalistycznych, komercyjnych i rekreacyjnych.
Dlatego również w Polsce prowadzone są intensywne działania na rzecz integracji lotnictwa bezzałogowego z załogowym by tworzyć bezpieczne warunki do wykonywania różnorakich misji oraz warunki do rozwoju rynku dronowego w Polsce.
W tym celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stworzyła i rozwija system PansaUTM (Polish Air Navigation Services Agency Unmaned Trafic Management) umożliwiający koordynację lotów załogowych z bezzałogowymi.
Pod względem regulacyjnym i infrastruktury informatycznej Polska można powiedzieć jest liderem w drodze do wypracowania środowiska, które umożliwi w przyszłości chociażby przeniesienie części ruchu kołowego nad nasze głowy.
Wydaje się to być wizją abstrakcyjna, jednak zbliżamy się do niej coraz większymi krokami i może obrazki z animowanej bajki Jetsonowie z 1962 r. prędzej niż później staną się naszą codziennością.

No dobrze, ale co ma Brodnica do drona?

Prócz tego, że w Brodnicy z pewnością można spotkać kilku lub kilkunastu pilotów bezzałogowców warto wiedzieć, że właśnie w naszym mieście znajduje się siedziba jednego z największych sklepów internetowych oferujących drony.
Drony.Net w swojej ofercie ma bezzałogowce profesjonalne i powiedzmy rekreacyjne, a także co ważne świadczy usługi serwisowe. Warto też wiedzieć, że Drony.Net jest autoryzowanym dystrybutorem największego producenta dronów komercyjnych czyli DJI.
To miejsce powstało z pasji do bezzałogowców, obserwowania świata z lotu ptaka i możecie spodziewać się, że spotkanie tam profesjonalistów i właśnie pasjonatów, którzy doradzą, pomogą wybrać odpowiedni sprzęt i wprowadzą w temat.

www.drony.net

Prócz sklepu z Brodnicy pochodzą 3 osoby, które mają spory wkład w rozwój technologii dronowych w Polsce i na świecie.
Tomasz Patan, główny konstruktor i pilot testowy projektu Jetson ONE, czyli załogowego oktokoptera (wyposażonego w osiem wirników) mogącego przetransportować człowieka. Aktualnie pojazd jest sterowany manualnie z pokładu, ale patrząc na kierunek rozwoju tego typu technologii można spodziewać się, że w przyszłości będzie mógł zostać wyposażony w tryb autonomiczny i służyć jako miejska taksówka na wzór miejskiego roweru czy hulajnogi bolt.
Projekt ma swoje początki już w 2012 r. i rozwijany jest przez Tomasza Patana wraz z jego wspólnikiem Peter Ternströmem. Aktualnie pojazd jest produkowany seryjnie we Włoszech.
Można by wiele mówić o tym rozwiązaniu, ale najlepiej będzie je zobaczyć:

Co ważne – cena! JetsonONE może być Wasz już za jedyne 92 000 $

Więcej o pojeździe możecie dowiedzieć się na https://www.jetsonaero.com/

W rozwoju nowych technologii ważne są też wydarzenia branżowe gdzie innowatorzy, legislatorzy, przedstawiciele rządów, inwestorzy i potencjalni klienci mogą się spotkać i poznać by nawiązać współpracę.
Dwóch brodniczan, śp. Paweł Słupski i Adrian Drzycimski w 2016 r. wraz z Łukaszem Kaźmierczakiem stworzyło pierwszą edycję DroneTech World Meeting, które jest właśnie takim międzynarodowym przedsięwzięciem integrującym środowisko związane z technologiami bezzałogowymi. W 2018 r. wydarzenie zostało uznane za jedno z 20 najważniejszych na świecie wydarzeń tego typu i niezmiennie do tej pory jest uznawane za najważniejsze wydarzenie dronowe w Polsce.
DroneTech to targi, konferencja, giełda kooperacyjna, praktyczne prezentacje i… wyścigi dronów.
Każdy kto chce zobaczyć z bliska drony wojskowe, rolnicze, filmowe, inspekcyjne, ratownicze, systemy antydronowe, a także poznać ich twórców może uczestniczyć bezpłatnie jako odwiedzający i poznać świat bezzałogowców bezpośrednio.
Wydarzenie jest organizowane cyklicznie, w czwartym kwartale każdego roku.
Prócz tego organizatorzy animują rozwój branży dronowej w Polsce poprzez uczestniczenie w konsultacjach m.in. Rady Innowacyjności gdzie proponowane są rozwiązania wspierające polskich innowatorów w budowaniu siły konkurencyjnej polskich technologii bezzałogowych na świecie.

Więcej o wydarzeniu i inicjatywach fundacji Instytut Wspierania Nowych Technologii na
www.dronetech-poland.com

Jak wejść w świat dronów?

Bezzałogowce można kupić w zasadzie w każdym markecie z elektroniką. Oczywiście zwykle są to drony-zabawki, często bez kamery o wadze do 200g i takimi dronami można latać bez uprawnień.
Natomiast w przypadku chęci latania dronami z kamerą oraz dronami przekraczające poszczególne progi wagowe urządzenia należy odbyć kursy teoretyczne oraz w niektórych przypadkach kursy praktyczne zakończone egzaminem w certyfikowanym ośrodku z instruktorem posiadającym możliwość egzaminowania.

Dlatego jeśli chcesz dopiero rozpocząć swoją przygodę z bezzałogowcami i polatać bardziej zaawansowanymi modelami posiadającymi kamerę i przekraczającymi próg 200g wystarczy, że założysz konto operatora i pilota, wykonasz szkolenie i zdasz test na dedykowanej stronie Urzedu Lotnictwa Cywilnego – kurs i test są bezpłatne.

Pamiętajmy, że bezpieczeństwo przede wszystkim, dlatego zrealizowanie takiego kursu jest kluczowe by stać się świadomym użytkownikiem przestrzeni powietrznej, w której ruch jest coraz większy, a ryzyka związane z jej eksploatacji mogą wpłynąć na zdrowie, życie osób nie tylko w powietrzu ale i tych na ziemi.

LINK DO KURSU: www.drony.ulc.gov.pl