Badania psychologiczne dla kierowców w innowacyjnej formule.

Badania psychologiczne dla kierowców w innowacyjnej formule.

Badania psychologiczne dla kierowców w innowacyjnej formule. 2560 1385 admin

Udział procentowy kierowców zawodowych w Polsce w roku 2020 to niemal 30% (27,8%)*. Kierowanie ciężarówkami, samochodami dostawczymi czy autobusami wymaga dodatkowych uprawnień, a zdobycie ich zależne jest m. in. od uzyskania pozytywnego wyniku badania psychologicznego. Pod tym względem weryfikacja predyspozycji kierowcy zawodowego jest kluczowa by zminimalizować ryzyko wystąpienia zagrożeń w ruchu lądowym.
Danuta Tyburska to psycholog, z którą dziś porozmawiamy o innowacji w badaniu kierowców.

Nowe technologie to nie tylko pojazdy, roboty, ułatwiające codzienne życie i wiele dotychczasowych procesów ale również oprogramowanie, jak to wygląda w kwestii badań kierowców?

Zgadza się, nie inaczej jest w kwestii przeprowadzania badań kierowców, szczególnie tych zawodowych. W rozwijającej się branży transportowej i rosnącym zainteresowaniu profesją kierowcy zaobserwowałam szansę na przyspieszenie jednego z etapów i niwelowanie ewentualnego negatywnego oddziaływania tzw. czynnika ludzkiego właśnie w badaniach psychotechnicznych.
To usprawnienie ma charakter ewolucji cyfrowej, tzn. przeniesienie dotychczasowego badania opartego na systemie tradycyjnej aparatury i wykonywanego w sposób manualny (papier-ołówek) do platformy komputerowej z panelem dotykowym.

Czyli jest to kolejna sfera, w której człowiek będzie zastąpiony przez ,,maszynę”? – psycholodzy pracy mogą czuć się zagrożeni?

Zdecydowanie nie powinni. To narzędzie, które pomaga mi w codziennej pracy, z korzyścią w postaci ułatwienia i oszczędności czasu dla badanego kierowcy. Nowa technologia pozwala w tym przypadku na weryfikację danej osoby poprzez monitor dotykowy i właściwe oprogramowanie, daleko bardziej nam przyjazne niż nieco archaiczne i stosowane nadal do tego celu urządzenia elektrotechniczne. Badany posługuje się tutaj urządzeniem na co dzień obecnym w jego domu czy pracy – z komputerem. Taka sytuacja zdecydowanie bardziej komfortowo i bezstresowo pozwala na przeprowadzenie samego badania. Pokuszę się tutaj o skojarzenie z grą komputerową. To istotna modyfikacja procesu, w którym badany nadal odgrywa główną rolę, pod czujnym okiem psychologa.

Czy przy okazji zadbania o komfort i oszczędność czasu badanego i badającego coś jeszcze pozytywnego udało się uzyskać projektując takie rozwiązanie?

Tak. System opracowano by odpowiadał obecnym standardom wynikającym z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 roku, jednak twórcy poszli krok dalej, by sprostać rosnącemu w polskich firmach zapotrzebowaniu na usługi transportowe i konieczności posiłkowania się przedsiębiorców kierowcami np. zza wschodniej granicy. Dlatego projektując system zadbano o różne wersje językowe w tym ukraińską, rosyjską, angielską czy hiszpańską.

Istniejąca od ponad roku trudna dla wszystkich sytuacja epidemiczna odbiła z pewnością swoje piętno również na tym polu pracy psychologów. Jak ten nowoczesny system badania kierowców odnajduje się w realiach pandemii SARS-COV2?

Dzięki temu, że badanie przeniesiono do komputera przeprowadzam je za pomocą interfejsu dotykowego, co zdecydowanie łatwiej pozwala zadbać o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników.
Konserwacja pod tym względem jest prosta i ogranicza się do odpowiedniego przetarcie interfejsu, który po chwili może być udostępniony kolejnym badanym. Szczególnie w sytuacji pandemicznej ta metoda prowadzenia badań, w porównaniu do tradycyjnej, zwiększa komfort w aspekcie zdrowia i higieny.

No dobrze, ale mimo że wydaje się zasadne wdrażanie takiego rozwiązania, to w miejscach gdzie dotychczas funkcjonuje tradycyjna forma przeprowadzania badań psychologicznych dla kierowców taka ewolucja może być problematyczną ewolucją.

Myślę, że ta innowacja przyczynia się do efektywnego rozwoju branży transportowej. Jest odpowiedzią na dotychczasowe i przyszłe zapotrzebowanie, a także rozwiązaniem problemów wynikających z konieczności realizacji regularnych, okresowych badań wielu profesjonalnych kierowców i ich pracodawców – komfort, czas i bezpieczeństwo to rdzeń stosowanego przeze mnie systemu**.

Gościem dzisiejszego wywiadu była psycholog Danuta Tyburska, świadcząca m.in. w ramach Prywatnego Gabinetu Centrum Pomocy Psychologiczno – Psychiatrycznej przy ul. Wczasowej 74 w Karbowie (gmina Brodnica) badania dla kierowców.
Rozmowę prowadził redaktor Adrian Drzycimski, miesięcznik “The Most”

*Generalny Pomiar Ruchu; badanie realizowane przez GDDKiA co 5 lat
** Test2Drive został wyróżniony za swoją użyteczność prestiżowymi nagrodami, m.in.
Złoty Laur Innowacji oraz Złoty Medal w konkursie Brussels EUREKA Competition.