Wpływowi ludzie – kto decyduje co kupujesz?

Wpływowi ludzie – kto decyduje co kupujesz?

Wpływowi ludzie – kto decyduje co kupujesz? 1024 554 admin

„Wpływowi ludzie – kto decyduje co kupujesz?” Zwykle wydaje nam się, że produkty w naszych koszykach to wynik naszych racjonalnych wyborów – właśnie, „wydaje nam się” Kto i jaki ma wpływ na nasze decyzje zakupowe, czyli o influencer marketingu słów kilka.

 

Zacznijmy od prostej definicji, czym jest Influencer Marketing? Jest to forma marketingu, która polega na promowaniu marki/produktu przy współpracy z influencerami. Są to osoby, które z racji swoich wpływów i pozycji mogą wpłynąć na decyzje zakupowe odbiorcy. Jest to niejako połączenie tradycyjnych form promocji z nowymi konceptami content marketingu. Tradycyjną formą jest promowanie marki/produktu przez celebrytę. Świetnym tego przykładem jest współpraca Marka Konrada oraz banku ING. Jednak w przypadku Influencer Marketingu jest to współpraca między marką a influencerem, której wynikiem jest stworzenie jakościowego kontentu. 

Potencjał rekomendacyjny influencerów w sieciach społecznościowych jest ogromny. Przykładem skali tego potencjału jest np. Współpraca marki Levis z Hailey Biber, żoną Justina Bibera. Dla samego porównania gwiazda ta ma 40 milionów obserwujących na portalu Instagram, przy czym marka Levis ma zaledwie 1,7 miliona followersów. Instagram jest portalem, gdzie przeprowadzana jest większość kampanii influencer marketing. Przedstawimy wam kilka ciekawych statystyk dot. ww. portalu: 

  • Ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU).
  • 500 milionów aktywnych użytkowników dziennie (DAU).
  • Zaangażowanie wobec zdjęć 23% większe niż na portalu Facebook, w przypadku wideo jest to 38% więcej zaangażowania. 
  • Ponad 70% użytkowników Instagram na całym świecie ma poniżej 35 roku życia. 
  • Przychody z reklam na Instagramie w 2021 roku przyniosły około 26 miliardów dolarów. 

Według badań, które przeprowadziła agencja Newseria, influencerzy mają pozytywny wpływ na nastrój swoich fanów, skłaniają ich do zmiany przyzwyczajeń, odwiedzania polecanych miejsc lub zakupu określonych produktów. 21 milionów Polaków śledzi co najmniej jednego influencera. Trzech na czterech ulega jego wpływom. Ze względu na dużą skuteczność biznesową, influencer marketing jest teraz najszybciej rosnącym obszarem marketingu. Pozwala na dotarcie do wybranej bardzo precyzyjnej grupy docelowej. Szczególnie dla młodych ludzi, influencerzy to autorytety. By zostać influencerem – wystarczy kupić telefon i zacząć nagrywać. Na tym rynku nie występują praktycznie żadne bariery wejścia. Jest to tanie i łatwe, a wystarczą do tego odpowiednie zasięgi oraz charyzmatyczna osobowość. 

Do kogo docierają Influencerzy? Szczególnie do pokolenia Y, czyli tzw. Milenialsów – urodzonych w latach 1980-2000 oraz dla pokolenia Z urodzonego po 2000 roku. W przypadku tych dwóch generacji, szczególnie z ostatnich lat mamy do czynienia z definicją autorytetów. Najbardziej podatnymi są najmłodsi użytkownicy social media, którzy sami chcieliby obrać taką ścieżkę kariery. Według badań przeprowadzonych wśród nastolatków, aż 50% z nich chce w życiu zostać influencerem. Pieniądze i sława są głównymi czynnikami, dzięki którym ten zawód jest tak atrakcyjny dla młodych osób. 

Z raportu agencji badawczej IQS wynika, że najbardziej aktywni użytkownicy pod względem obserwowania influencerów to osoby w wieku 16-24 lat, które średnio śledzą około 64 profili. Dla przykładu w grupie wiekowej 45-55 lat średnia ta wynosi 17 profili. Dziewięciu na dziesięciu badanych ma kontakt z treściami, które są publikowane przez influencerów. Blisko 60% twierdzi, że influencer, którego obserwują ma pozytywny wpływ na nastrój obserwatora. 74% Polaków, którzy obserwują co najmniej jednego influencera, deklaruje się do podejmowania decyzji za jego namową. Najczęściej są to: 

  • Subskrypcje polecanych kanałów 
  • Zmiany nawyków 
  • Korzystanie z polecanych aplikacji 
  • Odwiedzanie polecanych miejsc
  • Zakup produktów 

Dlaczego influencer marketing jest najszybciej rozwijającym się trendem marketingowym? Jest relatywnie tani, a daje naprawdę wysokie rezultaty. Pozwala dotrzeć do wybranej bardzo precyzyjnie grupy docelowej, wyeksponować produkty dla konkretnych osób i zrobić to w sposób najbardziej autentyczny i jak najbardziej skuteczny. Według badań „Rynek influencerów w Polsce w roku 2021” wskazuje, iż tylko 27% reklamodawców w lutym 2021 nie skorzystało ze współpracy z influencereami (dane z ostatnich 6 miesięcy). Ponad połowa firm, które zdecydowały się na współpracę, wybrały od jednego do pięciu influencerów. 

W ostatnich miesiącach wiele mówiono o kryptoreklamie oraz wiarygodności influencerów. We wrześniu 2021 roku tematem zajął się UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów), który sprawdził, czy influencerzy informują swoich obserwujących o współpracach komercyjnych. Badania wskazują, że kampanie sponsorowane są bardziej wiarygodne i zwiększają zaufanie do influencerów. 17% badanych wskazuje, że współpraca marki i influencera zniechęciła ich do kupna produktu. Ponad połowa uważa przeciwnie. 

A Wy? Podejmujecie decyzje zakupowe pod wpływem influencerów? 

 

Źródło: https://www.websiterating.com/pl/research/instagram-statistics/#chapter-1

Źródło: https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/influencerzy-staja-sie-autorytetami-wplywaja-decyzje-klientow-106803